Laatste nieuws

Boekje met praktijkverhalen Jeugdbescherming west

We hebben een boekje gemaakt met een selectie van blogs die zijn geschreven d...

Nieuwsbrief Beter samenspel voor veilig opgroeien

Op 4 juli 2018 verscheen de nieuwsbrief van het programma ‘Beter samens...

Gewijzigd klachtenbeleid

Jeugdbescherming west heeft met ingang van 1 januari 2018 een gewijzigd klach...

Expertmeeting complexe scheidingen

Wat kunnen betrokken professionals bij een complexe scheiding beter doen om h...

Video's

Ik heb veel aan de begeleiding gehad

Dit is Farzana. Ze liep stage bij Jeugdbescherming west. Dat is best bijzonder want tot twee jaar geleden was zij cliënt bij ons. Het gaat heel goed met haar. Ze haalt goede cijfers en studeert momenteel Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan het HBO. Ze vertelt wat de begeleiding van jeugdbescherming voor haar heeft betekend.

Cliƫntenraad

Ontwikkelingen rondom het coronavirus

Jeugdbescherming west geeft gehoor aan de maatregelen zoals deze door de regering en het RIVM zijn en worden voorgeschreven en geadviseerd. Daarmee leveren wij een bijdrage aan het beperken van de verspreiding van het besmettingsrisico.

We hebben vastgesteld dat, los van de locaties, alle bedrijfsprocessen en uitvoering van de maatregelen doorgang kunnen vinden. Om zekerheid te hebben dat we dit ook gedurende een langere periode kunnen uitvoeren, hebben we rondom de acute veiligheid van de gezinnen (inclusief de werkzaamheden van het Crisis Interventie Team Den Haag) een keuze gemaakt om te werken met twee gescheiden teams die op kantoor kunnen zijn. Doordat de teams per week zijn ingeroosterd kunnen deze elkaar niet ontmoeten of besmetten. Dit gaat van teamondersteuner tot jeugdbeschermer tot gedragswetenschapper tot het management tot de Raad van Bestuur, maar het geldt ook voor de ondersteunende diensten.

Alle medewerkers zijn uitgerust met voldoende digitale ondersteuning om hun werk vanaf huis te kunnen voortzetten. Waarbij we steeds handelen conform de actuele adviezen en voorschriften van de regering en het RIVM. Indien er specifieke cliëntsituaties rondom besmetting ontstaan, zoeken wij contact met de betreffende afdeling van de GGD.

Onze maatregelen op een rij: (aanpassing 17 maart 2020)

- Huisbezoeken aan gezinnen komen tot en met 6 april te vervallen tenzij dit noodzakelijk is voor de veiligheid rekening houdend met de richtlijnen van het RIVM. In plaats van de huisbezoeken, verloopt het contact met de jeugdbeschermer telefonisch (beeldbellen), zo vaak als nodig.

- Gesprekken met cliënten op kantoor gaan tot en met 6 april niet door tenzij dit noodzakelijk is voor de veiligheid rekening houdend met de richtlijnen van het RIVM. De gesprekken die op kantoor waren gepland, gaan zo veel mogelijk telefonisch (beeldbellen) door.  

- Alle gesprekken met andere instanties en instellingen vinden zoveel mogelijk telefonisch (skype) plaats of worden verzet naar een later tijdstip.

Onze medewerkers zijn op hun mobiele nummer en via de e-mail bereikbaar. Lukt direct contact niet, dan adviseren wij een e-mail of bericht te sturen met het verzoek om terug te bellen.

Wij hebben bovenstaande structuur ingericht. Wij denken dat deze ook op de langere termijn houdbaar is. We overleggen dagelijks met het ingerichte corona actieteam en bekijken dus dagelijks wat er nodig is. Op deze manier bewaken wij de bedrijfscontinuïteit. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en maken aanpassingen waar nodig. 

Publicatiedatum: 13-03-2020

ontwikkeld door 52grdn nrdrbrdt