telSpoed & crisis

Archief

Tags

Hier delen wij ervaringsverhalen geschreven door collega’s, netwerkpartners, cliënten en andere betrokkenen in de jeugdzorg.

çlientambassadeur
#opinie
Van levenservaring naar ervaringsdeskundigheid

Na jarenlang als jeugdreclasseerder te hebben gewerkt, ben ik in april 2018 gestart als cliëntambassadeur. Als cliëntambassadeur breng ik de stem van de cliënt in de organisatie, omdat deze stem zo belangrijk is! Als cliënt kun je meepraten en meedenken over hoe het beter kan en over…

Lees verder
jeugdbescherming
#praktijkverhalen
Als baby lag Larissa uren in een kast …

Drie maanden geleden vroeg Larissa mij om een andere plek. Eerst raakte ik in paniek. Heb ik de signalen niet gezien? Was ze ongelukkig?  “Nee hoor, Christel” antwoordde ze. “Ik denk gewoon dat het hier niet meer zo goed bij me past.’ Als baby lag Larissa soms…

Lees verder
#crisis interventie team
De oorlog heeft een gezicht | Crisis Interventie Team

Een paar weken na het begin van de vreselijke oorlog in Oekraïne, heeft collega Nicole van het Crisisinterventieteam (CIT) deze blog geschreven. Een inkijkje in de verdrietige actualiteit.  Om 20.30 uur gaat mijn telefoon Onze meldkamer belt Iemand van de NS aan de telefoon Op het station…

Lees verder
jeugdbescherming
#praktijkverhalen
‘Als je groot bent, maken ze je niet meer wakker’

Ik ben niet altijd jeugdbeschermer geweest; tot vijfenhalf jaar geleden was ik groepsleider in de gesloten jeugdzorg. Mijn laatste groep was een groep voor meisjes die te maken hebben gehad met loverboyproblematiek of ander seksueel grensoverschrijdend gedrag. Daar ontmoette ik haar. Voor de tweede keer was zij…

Lees verder
jeugdzorg
#praktijkverhalen
Dit maakt mijn werk als jeugdbeschermer zo mooi!

Een aantal jaar geleden schreef ik een blog over een meisje waarvan ik negen jaar jeugdbeschermer was en op haar achttiende moest loslaten. En eigenlijk kón ik haar niet loslaten. Ze was nog zo kwetsbaar en door alle omstandigheden niet klaar om zelfstandig de maatschappij in te gaan.…

Lees verder
çlientambassadeur
#opinie
Boodschap verpakt in boosheid wordt vaak niet gehoord

Als cliëntambassadeur spreek ik regelmatig met ouders. Hier zitten ook ouders bij die gefrustreerd zijn. Gefrustreerd door het systeem, de jeugdbeschermer, de klachtencommissie, de bestuurder of gewoon de jeugdzorg in het algemeen. Frustratie die op verschillende manieren geuit wordt.  Ouders worden steeds actiever, laten van zich horen…

Lees verder
jeugdbescherming
#opinie
Grensverleggend werken; ook de gemeente aan zet

Niet lang geleden zag ik een stukje van Radar over de zogenaamde ‘WMO-verhuizers’. Dat zijn mensen die uit een gemeente gaan verhuizen omdat ze vanuit de WMO onvoldoende steun krijgen en in die andere gemeente juist wel. Toen ik dat hoorde, dacht ik: kennen wij dit ook…

Lees verder