telSpoed & crisis

5 manieren om je stem te laten horen als cliënt van Jeugdbescherming west

#over jbwest

 

De begeleiding van jeugdbescherming is niet vrijblijvend, maar dat betekent zeker niet dat je als cliënt niets te vertellen hebt, integendeel. We moeten namelijk goed met elkaar samenwerken om ervoor te zorgen dat de maatregel slaagt. Daarom is het belangrijk dat we weten hoe je als cliënt de begeleiding ervaart. Verloopt het contact prettig? Dan horen we dat natuurlijk graag. Maar ook als je ergens tegenaan loopt in de begeleiding of je vindt dat je jeugdbeschermer iets doet wat niet klopt, willen we dat graag weten.

Er zijn vijf manieren waarop dat kan:

1. Bespreek het met je jeugdbeschermer

Klinkt als een open deur maar het is wel een belangrijke eerste stap. Als het niet lukt in een persoonlijk gesprek te zeggen wat je vindt, kun je ook bellen of mailen. Je hebt het 06 nummer en het emailadres  gekregen van je jeugdbeschermer. Anders kun je altijd via het algemene nummer van Jeugdbescherming west in contact komen met je jeugdbeschermer. Deze nummers vind je onder Contact. Uiteraard kun je ook altijd vragen of er een teammanager of gedragswetenschapper aan wil sluiten bij het gesprek.

2. Via de cliëntenraad

Hierin zitten ouders en jongeren die ervaring hebben met Jeugdbescherming west. Deze ervaringsdeskundigen denken mee over hoe de organisatie kan verbeteren. Zij hebben invloed op het beleid en denken over alles mee waarmee we cliënten informeren, zoals bijvoorbeeld over de folders en de website. Zij zijn er niet voor hulp bij jouw eigen persoonlijke situatie maar voor zaken die alle cliënten aangaan. Je kunt hen tips en knelpunten meegeven maar ook zelf lid worden. Meer informatie hierover vind je op: Hoe betrekken we u bij de organisatie? De cliëntenraad is bereikbaar via cliëntenraad@jeugdbeschermingwest.nl

3. In een spiegelbijeenkomst

Hierin heb jij als cliënt de kans om jouw ervaring met Jeugdbescherming west te delen met de medewerkers van de organisatie. In een spiegelbijeenkomst word je samen met andere cliënten geïnterviewd. Medewerkers van Jeugdbescherming west zijn aanwezig als toehoorder. Zij mogen tussentijds geen vragen stellen zodat je de ruimte hebt om je verhaal te doen. Hiervoor kun je je niet aanmelden, cliënten worden geselecteerd via een steekproef.

4. Klachtencommissie

Als je ergens tegen aanloopt en je komt er onverhoopt met je jeugdbeschermer niet uit en ook niet met zijn of haar leidinggevende, dan kun je je ervaring voorleggen aan een onafhankelijke klachtencommissie. De commissie kan Jeugdbescherming west aanbevelen om bepaald beleid aan te passen of te ontwikkelen. Meer informatie hierover vind je op: Tevreden of ontevreden?

5. Enquête, cliënttevredenheidsonderzoek

Om een goed beeld te krijgen van hoe cliënten de begeleiding ervaren, is het belangrijk dat iedereen de kans krijgt hier iets over te zeggen en dat alle onderdelen aan bod komen. Daarom doen wij eens in de drie jaar onderzoek naar de cliënttevredenheid. Hiervoor worden al onze cliënten benaderd. Naar aanleiding van de resultaten, maken we een plan om knelpunten te verbeteren.

Help ons om onze dienstverlening te verbeteren en laat je stem horen!

Dit overzicht kwam tot stand na een brainstorm over de stem van de cliënt met meerdere collega’s van Jeugdbescherming west.

Reacties op dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Archief

Tags